Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pro úlevu o radosti

Chrlila závěry výzkumů a opakovala formuli “Vy si myslíte, že …, ale je to jinak…". Já se pokusila špitnout, že to já si nemyslím, na to ale psycholožka řekla, že takhle si to myslí všichni, to že ona ví, protože to vystudovala.

To jsem Vám vloni, jednou kvečeru, dokončila trochu náročnou práci a zachtělo se mi relativní samoty a zklidnění mysli. Byl vlahý večer a tak jsem se venčení psa rozhodla chytře spojit s ochutnávkou nějakého laskavého vína, abych v sobě zase pocítila slunce. Jenže naše společnost je složitá, nemůžeme mít všecko hned a jentak bez námahy, a já jsem potřebovala vybrat z bankomatu trochu peněz. Vinohradská tržnice měla už zavřeno, na Mírák se mi nechtělo, tušila jsem, že tam není pro mě dnes ta správná samota, proto jsem se jala hledat bankomat vinohradskými uličkami. 

Když jsem asi po dvou kilometrech marného chození, stále bez vína a bez peněz, tahajíc psa po dlažbě s sebou, nalezla ten spásný přístroj nad Jiřákem a cpala jsem opakovaně platební kartu do patřičného otvoru správným směrem a stejně nic, přiřítil se vysoký, krásný, mladý, zjevně podnikatel, v ruce držel nedbale balíček dvoutisícovek, cuknul hrubě skleněnými dveřmi  ČSOB a na mě do strany k tomu patřičnému otvoru křiknul “Tak co jééé?". Nedokázala jsem reagovat jinak, než úžasem. Pak jsem mu pomalu řekla, že “To nejde” a on vykřikl “No jó, je to nahovno, já sem chodím často”.
Asi s tržbami, pomyslela jsem si. Podnikatel počal do patřičného otvoru rvát svou kartu a znovu neohroženě cloumal dveřmi.
Napotřetí jsme to měli, on uložil a já vybrala. 

Mohla jsem zacílit - v Mánesově ulici hned pod Jiřákem mě můj pes vtáhl do otevřených dveří laskavě vyhlížející vinotéky. 

Sommeliér, rovněž vyhlížející laskavě, mi hned nabídl něco suchého z Provence a já jsem začala být šťastná, že se konečně dotýkám vytouženého poklidu. 

Jenže hnedle vedle u vinotékového pultíku postávala nějaká mladá paní, vyzařovala přísnost, ačkoli se usmívala, a bez řečí hned začala hladit mého psa. Možná, že je to nějaká psycholožka, pomyslela jsem si, zjevně vnitřně nešťastná, protože ona ví všechno, a zároveň zevně vědomě usměvavá, asi proto, že ví všechno.
Zeptala jsem se obsluhy suše, jakže dlouho tu tenhle podniček je a netázaná paní, říkám jí tedy psycholožka, mně ihned ochotně odpověděla a rozpovídala se o tom, že právě za rohem, ve Slavíkovce, je vinotéka, která, ale ona nechce nikoho pomlouvat, prodává mimořádné patoky pod jinými názvy třeba za deset korun, a to je podvod, i když vedle toho prodávají mimořádné skvosty za hodně korun.  

Rozhovor s touhle paní pro mě nebyl nijak povznášející, ale vydržet se dal, protože to víno, které mi pan obsluha nalil, mi moc chutnalo, bylo to takové to, co se ani nedá rychle spolknout, musíte si ho dlouze povalovat po jazyku a při tom se vám chce skoro křičet blahem z toho slunce a hlíny a života, kteréžto jsou v něm, takže jedině dobře, že ho máte stále ještě na jazyku a proto křičet nemůžete ... snad to znáte. 

Když jsem spolkla, řekla jsem stručně sousední psycholožce, že myslím, že víno je jako umění, tomu se rozumět nedá, to se musí cítit, a co každý člověk cítí, to by mělo zůstat jeho věcí a tak, když má radost např. ve Slavíkovce z údajně přejmenovaného patoku za deset korun, tedy nešť, hlavně že mu chutná a že má tu radost. 

A ačkoli jsem pokračování tohohle rozhovoru neočekávala a na nic jsem se už nikoho neptala, paní psycholožka začala sypat z rukávu různé závěry různých psychologických výzkumů včetně klinických a při tom několikrát použila formuli “Vy si myslíte, že …, ale je to jinak, protože …", a já jsem se pokusila špitnout, že tohle já si nemyslím. Na to paní psycholožka řekla, že takhle si to myslí všichni, to že ona ví, protože tu psychologii vystudovala. 

Neměla jsem právě víno na jazyku, ale ovládla jsem se, abych se nezačala nahlas řehtat a křičet, že mám radost nejen z vína, ale také ze svého života a to zejména proto, že jsem psychologii nevystudovala.
Možná bych si vystudovaná mohla myslet, že to, co se v člověkově psychice děje, vím já líp, než každý ten člověk o sobě sám a k obraně psychologů a psychologie jako vědy bych přidala na hlase a ve vinotéce bych se pokusila sousední paní se psem utloukat zaručeně vědeckým argumenty, že psychologie je věda, jako třeba matematika a fyzika a poškozována je samotnými lidmi, protože se dnes za psychologa vystavuje kdekdo a lidi tomu nerozumějí a těm šarlatánům věří.
Takhle nějak to paní psycholožka říkala. 

Já jsem jen zcela nevědecky cítila, jak se  psycholožka propadá do temnoty své několikáté sklenice zaručeně kvalitního červeného a tu přirozenou lehkou radost ze života už dávno nezná. 

Odešla jsem zdvořile, ale rychle, dokud jsem ještě byla uvnitř sebe samé zcela neodborně šťastná, odešla jsem do samoty noci Mánesovou uličkou a mé nedopité víno jsem si nesla ssebou.
Pevně rozhodnutá, že příště určitě půjdu zase s úctou k Noelce.
Na růžové, to se ví, to povznáší a nadlehčuje.

Autor: Marie Voříšková | čtvrtek 24.1.2019 5:53 | karma článku: 12,14 | přečteno: 309x
  • Další články autora

Marie Voříšková

Manželství jako právní problém nebo jen "dané a neměnné faktum".

Že manželství je "...dané a neměnné faktum..." mi napsal o tom svém jeden nemocí trpící muž, navíc se strachem, jak řekl,"...jestli mám zemřít tak brzo jako táta...". Obrátit se do sebe k poznání své niterné pravdy se ale nechtěl.

24.1.2024 v 15:09 | Karma: 10,67 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Marie Voříšková

Vzteklé dítě trestat?

Víte, že vzteklé dítě ukazuje z okolních autorit potlačované emoce, které do sebe podvědomě nasává a bránit se proti nim může jen tak, že je v okamžiku jejich výbuchu vypouští zpět na vysílače? A zkusili jste někdy jednat jinak?

22.1.2024 v 14:12 | Karma: 10,29 | Přečteno: 443x | Diskuse| Společnost

Marie Voříšková

Hypnóza všech? Jak je Vám libo.

...abyste nepolevovali ve své lidsky přirozené touze, nalézt V SOBĚ radost duše, zdraví a čilost těla a tak stav lásky ke všemu a všem. Protože, jak vypočítal vzácný vědec Albert Einstein: "SYNCHRONICITA VŠEHO JE ABSOLUTNÍ."

21.1.2024 v 8:15 | Karma: 11,60 | Přečteno: 183x | Diskuse| Společnost

Marie Voříšková

Svobodně s muslimem? Válka spravedlivá? Nemožné, okusila jsem.

Pánové (já jim říkám laskavě chytrouši), kteří nechtějí vnímat, jak jejich strach ovládá i jejich myšlenky, mi pod koment dali nevyžádanou radu: Běžte k teroristům, ale nejdřív si sepište poslední vůli.

16.12.2023 v 13:30 | Karma: 19,64 | Přečteno: 1272x | Diskuse| Společnost

Marie Voříšková

Hodnotový systém práva?

Možná učivo pro ty odvážnější, kteří doma či na pracovišti nějakou ostrakizaci, šikanu, další ponižování a segregaci už přežili, a pro blaho lidskosti v sobě zužitkovali, takže teď už říkají nahlas: Je třeba změnit systém!

4.12.2023 v 12:26 | Karma: 11,97 | Přečteno: 245x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

ANALÝZA: Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 71
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 564x
Jako nenapravitelný idealista si myslím, že všechno má smysl v poznávání a poznání, že každý člověk může svůj život udělat  šťastnějším.  Proto jsem po spontánním uzdravení plicního nádoru a "bosém" přechodu ohně v r.1993  hledala s mnoha lidmi odpověď na otázku jak to udělat. Tak vzniklo pojmenování opakujícího se obecného mechanismu lidských životů -  Automediace®. Napsala jsem knihu "Zpověď advokátky... že všechno je správně?" a občas nabízím inspiraci popisem svých lidských vhledů... 
Těším se...

Kontakt: www.voriskova.cz

Seznam rubrik